“Mijn bedrijf een IT-bedrijf?”, horen we klanten weleens zeggen. Ja! Niet alleen in de retailbranche is deze omslag van denken en doen bepalend voor succes. Denk aan de Amazons, Picknicks en CoolBlue's van deze wereld: bedrijven die uitermate goed begrijpen dat een technology first gedachte hen helpt om met kop en schouders boven de rest uit te steken. Ook tegen verzekeraars, zorgverleners, voedselproducenten, hogescholen en alle ander denkbare bedrijven zeggen we: omarm dat je een IT-organisatie runt die toevallig een dienst of product verkoopt. Ik vertel je waarom.
Beeld jezelf in als consument. Hoe vaak sta jij nog aan een balie voor een aanvraag of het maken van een afspraak? Ga je voor elke aankoop die je doet de deur uit? We hebben technologie massaal geïntegreerd in ons leven. Het hebben van een internetverbinding is een extra basisbehoefte. Het online regelen van zaken behoort tot onze standaard dagtaken. 97% van de Nederlanders tussen de 16 en 80 jaar beschikt over een mobiele telefoon met internetverbinding.
Dit veranderende gedrag leidt ertoe dat processen compleet anders lopen dan pakweg tien jaar geleden. Data maakt ons leven veel efficiënter. Ontwikkelingen volgen elkaar sneller op. Alles lijkt tot in detail afgestemd op de individuele behoeften van een klant. Technologie heeft ervoor gezorgd dat we als bedrijven outside in moeten en kunnen denken: wat doet mijn klant, wat is zijn of haar ideale journey, hoe kan ik deze behoeften zo goed mogelijk faciliteren, kan ik mijn proces tegelijkertijd nog efficiënter of duurzamer inrichten?
Natuurlijk zien we dat ieder bedrijf tegenwoordig een website of app heeft. Dat raakt in mijn beleving nog lang niet de kern. De echt succesvolle en futureproof bedrijven, beschouwen IT als het hart van hun organisatie. In alles wat zij doen, denken zij als IT-bedrijf. Hier zijn IT en business volledig op elkaar uitgelijnd: de IT-strategie wordt niet aan de hand van de doelstellingen in het jaarplan bepaald, maar is key voor het bepalen van de doelstellingen. Alles wat je met IT doet, bepaalt hoe goed de dagelijkse operatie haar werk kan uitvoeren en hoe tevreden je klant is. Het is de cruciale factor voor succes. Dat is een compleet andere manier van denken.
Als voormalig CEO en boardmember van meerdere bedrijven in de financiële dienstverlening, vond ik het een must om samen op te trekken met IT. Als we voorop wilden blijven lopen in onze services - en onze NPS wilden blijven verhogen –, hadden we een gemeenschappelijke visie nodig. Wat moeten we doen om onze doelstellingen met IT te realiseren? Tegen welk budget en met welke mensen en middelen? Wat is haalbaar en op welke doelstellingen leggen we de focus, wetende dat er ook altijd externe factoren bijkomen die impact hebben op het realiseren van je interne droom.
In alles wat we deden, dachten we in ketens. Ver weg blijvend van eilandjes, beschouwden we onze organisatie als één ecosysteem. Wat je doet in de ene schakel van de keten, heeft impact op de andere schakel van de keten. Dat geldt voor zowel je IT-landschap, als voor afdelingen onderling: alles is met elkaar verbonden.
We zorgden ervoor dat IT het kloppende hart was dat door andere afdelingen werd gevoed, zodat het deze afdelingen vervolgens weer hielp om het beste uit zichzelf te halen. Dankzij onder andere Agile en SCRUM methodieken - waar relevant in combinatie met traditionele projectmanagementmethodieken , werd IT bottom up van input voorzien, wat leidde tot het beste IT-resultaat: systemen die de dagelijkse operatie maximaal ondersteunden in het uitvoeren van hun werk. Met tot gevolg: het blijer dan blij maken van onze klanten en uiteindelijk een positie als marktleider.
Het enthousiasme en plezier dat dit in ons werk en het behalen van onze doelstellingen opleverde, gun ik elke andere organisatie. Het is de reden waarom ik samen met onze voormalige CTO Bolt it ben begonnen. Met een goede aanpak en een professionale partner in IT changemanagement, kan elk bedrijf een IT-bedrijf worden. Ook dat van jou. We helpen je graag.
Ivo Knottnerus is co-founder van Bolt it en werkte jarenlang als CEO voor middelgrote bedrijven en scale-ups. Samen met zijn teams transformeerde hij onder andere RNHB en Freo tot marktleidende partijen en toonaangevende, technologiegedreven platforms.
Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.