Bolt klantcase

Wat is er op IT-gebied nodig om succes te boeken in een nieuwe markt?

In deze case een klant die de mogelijkheden onderzoekt om de markt van consumptieve hypotheken en financial lease in Nederland te betreden. Om hun droom te realiseren, is het van belang om te weten of er aanpassingen nodig zijn binnen hun huidige systeemlandschap. Met andere woorden: aan welke eisen moet dit landschap voldoen en welke partijen zijn ervoor nodig om deze ambitie te verwezenlijken?  Bolt it hielp ze bij dit vraagstuk. 

Aan welke eisen moet dit landschap voldoen en welke partijen zijn ervoor nodig om de ambities van de business te verwezenlijken?

IT-uitdaging

Wat is ervoor nodig om een klant goed te servicen? Hoe zorg je ervoor dat zowel IT-run als IT-change elkaar ontmoeten? Wat betekent dit voor mijn aanpak, de middelen en mensen die ik nodig heb? Hoe zet ik een IT-landschap neer wat in tegenstelling tot statisch en vertragend, juist continu met mijn bedrijf en mijn markt meebeweegt? 

Het merendeel van de systeemlandschappen zijn door hun legacy vrij statisch.  Voorheen waren het de aanbieders die bepaalden wat ze aanboden. Het systeemlandschap werd naar aanleiding hiervan op de specifieke eisen van deze aanbieder ontwikkeld. Tegenwoordig is het primaire uitgangspunt ‘Being upfront with what your customer wants’ en ‘improving your business’. De klantbediening wijzigt door zowel regulering en wetgeving als consumentengedrag, maar ook door de invloed van social media.,Daarnaast zijn bedrijven steeds meer afhankelijk van externe data- en validatiebronnen Wil je successen blijven boeken dan wordt de continuering van je systeemlandschap bepaald door de wendbaarheid om in je landschappen ontwikkelingen en verbeteringen door te voeren. Je rol van system developer wijzigt naar een rol als system integrator. Op basis van een duidelijke architectuur ontwikkel je door.  

Waarom een IT-change met Bolt it?

Bolt it snapt wat ervoor nodig is om een systeemland op te zetten, te bouwen en door te ontwikkelen, of dat nu in eigen beheer gebeurt of met SaaS leveranciers. Wij bieden de klant een onafhankelijke keuze, waarbij het verwezenlijken van de ambities van de klant, onze prioriteit is. We zorgen ervoor dat de businessstrategie en IT Strategie op elkaar zijn uitgelijnd juist dit leidt tot de beste en meest duurzame resultaten. 

Omdat wij dit  – met onze achtergrond en kennis van de sector – al meerdere keren hebben gedaan, kon Bolt it de klant zowel inhoudelijk als strategisch goed challengen om tot het beste resultaat te komen. 

Aanpak: result as a service

We kozen voor een start met meerdere workshops. Workshops zijn een uitstekend middel waarbij we alle stakeholders vanuit het bedrijf kunnen betrekken. Samen met de klant stelden we vast hoe het huidige IT-landschap eruitziet en aan welke eisen het moet voldoen om de nieuwe markten te betreden. We brachten in kaart wat de klant inhouse kan doen en wat uitbesteed kan worden aan externe SaaS-leveranciers: wie kan de beste IT-resultaten leveren die nodig zijn om jullie ambities daadwerkelijk te verwezenlijken.  We hielden daarbij rekening met de financiële mogelijkheden en het budget van de klant.  

Het resultaat

Binnen 30 dagen een blauwdruk van het toekomstige landschap, waarin duidelijk staat aangegeven hoe dit landschap eruitziet en waar het afwijkt van wat de klant nu heeft. We hebben inzichtelijk gemaakt wat daarvoor nodig is. Bolt it heeft diverse scenario’s met solution in-house en via SaaS leveranciers uitgewerkt.  Dit deden we met inachtneming van verantwoordelijkheden en de kosten van realisatie en onderhoud. Het bieden van meerdere scenario's leidt ertoe dat de klant op strategisch niveau - met het bestuur en met mogelijke investeerders – kan bepalen wat de beste route naar resultaat is.  

Bart Abeling, director of results, over dit traject

‘Met onze scan en roadmap hebben we een goede basis voor deze klant neergelegd. Hierna kunnen we de ontwikkeling, implementatie en continuering met elkaar oppakken. Het resultaat zien, erover beslissen en er komen zijn drie verschillende fases om daadwerkelijk tot succes te komen. Vergelijk het met een voetbaltraining: je moet een goede conditie en uitgedachte structuur hebben om een voetbalwedstrijd te spelen. Daarna wil je in conditie blijven en datgene wat nog niet goed gaat, aanscherpen in je training. Hiermee raken we de kern van onze RaaS way of working. Resultaat behalen is fijn, maar een duurzaam resultaat neerzetten is echt iets anders. Met overzicht en begeleiding kunnen we deze resultaten samen met jou halen. Als je bovenop de ontwikkeling van jouw landschap zit en begrijpt wat je doet - in jouw MVP’s, in jouw strategie - dan bestuur je de ontwikkeling. Dit werkt efficiënter en prettiger dan ad hoc bijsturen. Je hoeft bij veranderingen geen gigantische change meer te maken. Dat heeft voor zowel de klant als jouw bedrijf een enorm positieve impact.’  

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.

Akkoord
Niet akkoord