Dit is een pleidooi om je IT-architectuur eens goed onder de loep te nemen. Door de jaren heen kan er vertroebeling ontstaan. Is het jou nog steeds duidelijk waarom je juist deze systemen gebruikt? Kun je nog steeds alle business functionaliteiten in je systemen borgen? Lukt het je om nu en in de toekomst, ondanks externe onverwachte factoren, voorop te blijven lopen in je markt? Een paar tips om jouw organisatie naar the next level te brengen.
Als je exact weet hoe jouw architectuur eruitziet en waarom deze er zo uitziet, ben je als IT ook in staat om op gelijkwaardig niveau bij het bestuur van je organisatie aan tafel te zitten: de plek waar plannen worden gemaakt. In mijn optiek – en CTO's zullen het met mij eens zijn – horen plannen in deze tijd zelfs gebaseerd te worden op wat technisch mogelijk is. Wie voorop wil lopen, transformeert tot een technologie gedreven platform dat toevallig mooie producten of services verkoopt.
Technologie heeft het gedrag van jouw klant totaal verandert. Dat gedrag zal blijven veranderen. Alles kan en wordt sneller, meer op maat, gepersonaliseerd, efficiënter, veiliger. Dit heeft impact op jouw IT-architectuur: niet jij, maar (de wens van) de klant bepaalt hoe deze eruit komt te zien.
Jouw rol aan tafel van het bestuur wordt dus ook anders, nog crucialer. Samen met de business zul je de behoeften van de klant en de eindgebruiker moeten begrijpen en integreren in het ontwerp van een IT-oplossing. Welke stappen zet jouw klant? Wat willen jullie bereiken, beheersen of reduceren? Werk je nog wel met dezelfde klant en hetzelfde distributiekanaal? Je wordt echt aan het denken gezet over de vereisten voor de functionaliteiten van je systemen, evenals de vereisten voor de beveiliging en bescherming van gegevens.
Te vaak zie ik nu nog IT-systemen die als een vlekkenmap voor verwarring zorgen. Menig businessmanager denkt in zo'n geval: werk ik hierin, wat onherkenbaar, dit wordt mij te technisch. Hoe kan je dan van een businessmanager verlangen dat hij in gesprek gaat met jou over IT? Door de behoeften van de klant en de eindgebruiker te begrijpen, kun je een gemeenschappelijk kader opzetten dat alle stakeholders binnen jouw organisatie begrijpen en kunnen gebruiken. Dit kan leiden tot een beter begrip van de bedrijfsprocessen en een betere samenwerking tussen de verschillende teams die verantwoordelijk zijn voor een IT-architectuur. Even voor de duidelijkheid: dat is dus niet alleen het IT-team.
Mijn tip: visualiseer je IT-architectuur eens. Maak het simpel en helder voor je complete organisatie. Sla jouw bestaande IT-architectuur bijvoorbeeld om naar een praatplaat. Dit dwingt je om opnieuw te kijken naar je IT-architectuur. Het biedt je ook een hoop inzicht in hoe simpel of complex je IT-landschap in elkaar steekt. Zorg er hierbij voor dat een praatplaat wel zodanig technisch wordt, dat je de business uitdaagt om een stap te zetten in hoe het hen kan of zou moeten ondersteunen bij het behalen van hun doelstellingen.
De vraag die jij vervolgens kunt beantwoorden, is of je alles wel in je huidige systemen moet oplossen. Dat is niet gezegd. De ene customer journey is heel anders dan de andere. Het is hierbij de kunst om de focus juist te houden en in samenhang zaken te implementeren. Ik snap dat dit vooral bij grote organisaties complexer is. Deze hebben vaker te maken met systemen die al bestonden en in die tijd prima waren. Datzelfde geldt voor organisaties met een langcyclisch procuct. Hier zet je alle gegevens niet even zomaar even over naar systeem B. Maar met alle snel veranderende ontwikkelingen ben je ook snel achterhaald. Ontwikkelingen snel bijbenen is geen nice to do meer, maar een must do. Als het over de future readiness van jouw IT-architectuur gaat, geldt hier vooral: hergebruik wat goed werkt, en innoveer waar mogelijk. De afweging is altijd: waar moeten je de vernieuwing zoeken? En welk doel dient die vernieuwing?
Kost dit alles energie, tijd en geld? Jazeker. Levert het energie, tijd en geld op? Nog veel meer. Laat je dus niet tegenhouden. De eerste stap is het in beeld brengen van je huidige IT-architectuur en deze afstemmen op de stappen die jouw klant moet zetten. Weet je niet precies hoe? We helpen je graag.
Roel Joosten is Bolt it vanuit één overtuiging gestart: je kunt alleen excelleren, als je de beste inzichten met elkaar verbindt. Eerder werkte hij als CTO voor RNHB en als programma manager voor DLL, Rabobank en Interpolis. Hij was betrokken bij de transformatie van deze organisaties naar technologie gedreven platforms.
This website uses cookies and collects information about the use of the website to analyze it and to ensure that you see relevant information and advertisements. By clicking on agree here, you agree to the use of cookies and the collection of information based on them by us and by third parties.