Implentation Artificial Intelligence

ISO 42001: De volgende stap in AI-management

Sinds de release van ChatGPT in november 2022 is er een ware vloedgolf van AI-tools geweest.  Bedrijven voelden zich gedwongen om met allerlei tools te gaan experimenteren en, in combinatie met het wettelijk wilde westen, werd het erg chaotisch. Projectmanager en AI-specialist Stephan van Hugten neemt je mee in de implementatie van een goed AI-beleid, dat voldoet aan de recent geïntroduceerde ISO 42001.

Stephan van Hugten is gespecialiseerd in het implementeren van AI-beleid

Bijna elke week stond mijn feed vol met iets nieuws, verbluffends en zelfs baanbrekends over AI! Na de eerste paar weken begonnen de eerste kritieken binnen te druppelen. Wat als je de gegevens van jouw bedrijf in ChatGPT invoert? Kun je afbeeldingen gebruiken die zijn gegenereerd door Midjourney? Wat is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de uitvoer? Dit vraagt ​​om een ​​gestructureerde en strategische aanpak. Een van die benaderingen is ISO 42001, een norm die officieel werd gepubliceerd op 18 december 2023. 

Wat is ISO 42001?

ISO 42001 introduceert het concept van een AI Management System (AIMS), dat ook genoemd wordt in de recente EU A-verordening. Een AIMS is bedoeld als raamwerk om ​​AI-beleid binnen een bedrijf te implementeren en te onderhouden, zodat het gebruik van AI in lijn is met de bredere strategie van het bedrijf. Dit soort technologie is niet alleen een verantwoordelijkheid van de IT-afdeling, maar ook die van de juridische en information security teams. Dit moet ervoor zorgen dat het AI-beleid aansluit bij al jouw andere beleid. 

Wat voegt ISO 42001 toe?

Hoewel je zou kunnen stellen dat AI kan worden beheerd met een combinatie van de kwaliteitsmanagementsystemen geïntroduceerd in ISO 9001 en 27001, voegt de AI-specifieke standaard verschillende waardevolle aandachtspunten toe, zoals: 

  • De introductie van risicofactoren die uniek zijn voor AI, zoals non-transparantie, niet-deterministisch gedrag, gebrek aan verklaarbaarheid en vooringenomenheid 
  • Het nadenken over ethisch en verantwoord gebruik van AI. Wie is verantwoordelijk en heeft voldoende kennis om zo'n complex systeem te beheren? Wanneer kan je AI inzetten en wanneer moet je voorzichtig zijn? 
  • Het uitbreiden van gegevensbeheer. Je moet de gegevens controleren die worden gebruikt bij het trainen van een AI-model. Is de kwaliteit goed en heb je daadwerkelijk de juiste toestemming om deze gegevens te gebruiken? Wat is de kwaliteit van de gegenereerde output? 
  • Een raamwerk voor voortdurende verbetering. Hoe zorg je ervoor dat de prestaties van het systeem consistent blijven in nieuwe versies? Valt het model niet in duigen als het doorgaat met het trainen op zijn eigen gegevens? 
  • Het beheer van de AI-levenscyclus. Vooral bij het werken met een AI-systeem dat een ethische impact kan hebben (ook wel een hoog risico systeem genoemd), zijn er extra vereisten om de procedures en uitvoering rond ontwikkeling, ontwerp, implementatie, het gebruik en monitoring goed te documenteren. 

Alles bij elkaar levert dit een noodzakelijke aanvulling op de bestaande standaarden zodat organisaties deze kunnen aanpassen aan hun specifieke behoeften en contexten. Dit zorgt ervoor dat AI-technologieën worden gebruikt op een manier die ethisch, veilig en bruikbaar is voor de samenleving. 

Waar moet ik beginnen bij de implementatie van ISO 42001?

De eerste stap bij het implementeren van een nieuwe ISO-norm is altijd het doen van een scan van jouw organisatie om te zien waar de impact op jouw bedrijf ligt. Factoren waarmee je rekening moet houden, zijn: 

  • Zijn er strategische doelen op hoog niveau die het gebruik van AI noodzakelijk maken?
  • Welke afdelingen worden of zullen getroffen worden door het gebruik van AI? Denk ook aan de rest van de business, b.v. marketing of verkoop.
  • Wie zijn de grootste belanghebbenden bij de transformatie naar het gebruik van AI? 
  • Heb je voldoende middelen om een ​​AI-managementsysteem te implementeren? Dit omvat zowel technische & cybersecurity experts, als deskundige afdelingsmanagers die AI-initiatieven sponsoren.
  • Zijn er bestaande systemen die al gebruik maken van AI of worden beïnvloed door het gebruik van AI? 
  • Zijn er bestaande procedures die al gebruik maken van AI of die worden beïnvloed door het gebruik van AI? Ontwikkel je AI-systemen of bent je van plan dit in de toekomst te doen? 

Deze vragen zullen al snel de enorme impact onthullen die AI op jouw bedrijf zal hebben. Gelukkig kan deze impact worden aangepakt door een succesvolle implementatie van deze en andere ISO-normen. 

Betrek de juiste expertise

Hoewel de ISO een raamwerk op hoog niveau biedt voor het managen van AI, biedt het geen kant-en-klare documenten of checklists voor implementatie. De implementatie van een ISO-standaard kan een lang proces zijn waarbij het moeilijk kan zijn om overzicht te houden over de voortgang. Maar als je niets doet, stel je jouw ​​bedrijf ook bloot aan vele risico's en aansprakelijkheden. Als je na het lezen van dit artikel eens wilt praten over dit onderwerp, neem dan gerust contact met mij op via stephan@boltit.nl.

Over Stephan van Hugten

Na meer dan tien jaar als ontwikkelaar werkzaam te zijn geweest, wilde Stephan mensen en organisaties laten zien hoe gigantisch de mogelijkheden van nieuwe technologie zijn. Hij werd product owner. Als schakel tussen het ontwikkelteam en de klant kan hij op een toegankelijke manier laten zien wat technologie voor een organisatie kan betekenen en welke keuzes daarmee gepaard gaan. Over het algemeen beschouwt hij zichzelf als een tech-optimist en ziet hij de nieuwste AI/ML-trends als een kans om workflows te verbeteren. 

Voeg Stephan toe op LinkedIn

This website uses cookies

This website uses cookies and collects information about the use of the website to analyze it and to ensure that you see relevant information and advertisements. By clicking on agree here, you agree to the use of cookies and the collection of information based on them by us and by third parties.

Agree
Disagree